Nuorena Jyri Eklund oli kiinnostunut ihmisen fysiologiasta ja hyvinvoinnista, mutta myös kaupallisesta alasta. Koulutuksen kestoon nähden hyvät ansaintamahdollisuudet vetivät Jyrin hierojaopintojen pariin ja Rela-hierojaksi. Relalla ura lähti nousuun, ja nykyään Jyrin työpäivät koostuvat muun muassa liiketoiminnan kehittämisestä, yritysmyynnistä ja esihenkilötyöstä.

Kuka olet ja mitä teet Rela-hierojilla?

Olen Jyri Eklund, ja toimin aluepäällikkönä sekä vastaavana hierojana Rela-hierojilla. Tehtäväni on kehittää Rela-hierojien liiketoimintaa ja löytää uusia, kiinnostavia mahdollisuuksia meille. Työpäiväni koostuvat monipuolisista tehtävistä, sillä teen muun muassa yritysmyyntiä, toimin toimipaikkojemme päälliköiden esihenkilöinä ja käsittelen asiakaspalautteita.

Aloitin Rela-Hierojilla hierojana vuonna 2014, mutta aloin aika pian tähyillä hieman laajempaa horisonttia kohti. Suoritinkin tradenomin tutkinnon työni ohella ja aloitin valmistutumiseni jälkeen Rela-hierojien Kampin toimipaikanpäällikkönä vuonna 2019. Seuraavana vuonna siirryin pääkaupunkiseudun aluepäälliköksi ja vasta lopulta vuonna 2021 lopetin hierojan työt, joita olin jatkanut vuosien saatossa opintojeni ja uusien roolieni rinnalla.

Mikä sinua motivoi työssäsi?

Lähdin aikoinaan opiskelemaan hierojaksi, koska olin todella kiinnostunut ihmisen fysiologiasta ja anatomiaksi. Valitsin juuri hierojan ammatin, koska tiedostin, että koulutustasoon nähden alalla on kohtuullisen hyvä ansaintamahdollisuus. Lisäksi tiesin, että hieronta ja muut hyvinvointipalvelut ovat olleet nouseva megatrendi jo viimeisen 5–10 vuoden aikana. Tulevaisuus siis näytti hyvältä yrittäjähenkisen ihmisen silmin! Myös kaupallinen ala on kiinnostanut minua ihan junnuvuosista lähtien, minkä vuoksi päädyinkin opiskelemaan kaupallista alaa ammattikorkeakouluun hierojan työn ohessa.

Nykyisessä roolissani nämä kiinnostuksenkohteet yhdistyvät saumattomasti. Olen todennut, että aluepäällikön sekä vastaavan hierojan työssä vaaditaan kaupallista osaamista, asiakaslähtöisyyttä, pitkäjänteisyyttä ja pelisilmää. Niillä pääsee jo verrattain melko pitkälle.

Harvassa yrityksessä on mahdollista siirtyä hierojasta hallinnollisiin töihin, mutta Relalla se onnistuu! Tämä on ollut minulle juuri sopiva polku. Minua motivoi työssäni se, kun saan karsittua turhia rönsyjä ja tehtyä toiminnan ja yrityksen kannalta fiksuja päätöksiä sekä toteuttaa niitä. Tunnen toimialan ja sen kaupalliset ominaisuudet hyvin, joten koen, että minulla on paljon annettavaa yritykselle sekä hierojille.

Kenelle suosittelisit Rela-hierojia tai hierojan ammattia ylipäätään?

Hierojan työssä pärjää ja menestyy, kun on asiakaslähtöinen ja aidosti kiinnostunut ihmisten hyvinvoinnista. Lisäksi kannattaa olla joustava ja kärsivällinenkin. Tarkoitan tällä sitä, että rakentaakseen vakituisen asiakaskannan, on vastaanottoja pidettävä silloin, kun asiakkaat haluavat tulla – yleensä iltaisin ja viikonloppuisin.

Rela-hierojilla työskentelyä suosittelen kaikille, jotka haluavat yrittäjyyden lisäksi myös ison yrityksen hyvät puolet. Meillä Relassa on valmiit vastaanottotilat ja IT-järjestelmät, tunnettu brändi, kouluttautumismahdollisuuksia ja kivoja kollegoja töissä. Aloittaminen meillä on siis vaivatonta ja eikä vaadi pääomaa, kuten oman hierontapöydän tai toimitilan hankkimista.