Ohjeet palautumiseen

Palautuminen

Palautumisella tarkoitetaan ihmiskehossa tapahtuvaa prosessia, jonka aikana fyysinen ja psyykkinen olotila palautuu kuormitusta edeltävään tasapainotilaan. Ihmisille syntyy kuormitusta hyvin monenlaisissa tilanteissa, esim. raskaan voimaharjoittelun, hieman sykettä nostavan juoksulenkin tai hektisen arjen seurauksena. Suorituskyvyn kehittämisen sekä ylläpitämisen kannalta oleellista on löytää tasapaino palautumisen ja kuormituksen välillä.

 

Palautumisella valmistellaan keho uuteen toimintaan

 

Liikuntasuorituksesta palautumisen tärkeimpiä keinoja ovat alku- ja loppuveryttely, venyttely, riittävä nesteytys, monipuolinen ravinto sekä riittävä lepo. Alkuveryttelyn tärkeimpiä tehtäviä on saada lihakset lämpimäksi, jonka seurauksena lihakset ovat vastaanottavaisemmassa tilassa harjoitteelle. Tällöin keho on vähemmän alttiina mahdollisille vammoille kuten venähdyksille ja revähdyksille. Loppuveryttelyn tarkoituksena on auttaa kehoa palautumaan lepotilaan liikuntasuorituksesta, jonka aikana syntyneet kuona-aineet alkavat poistumaan lihaksista.

 

Oikeanlainen ravinto ja nesteytys edistää palautumista

 

Riittävän nesteen saanti on tärkeää, koska se edesauttaa kehoa toimimaan mahdollisimman optimaalisesti treenin aikana sekä nopeuttaa palautumista liikuntasuorituksen jälkeen. Riittävästä nesteytyksestä kannattaa huolehtia hyvissä ajoin ennen liikuntasuoritusta ja nestettä kannattaakin juoda tasaisesti koko päivän aikana. Monipuolisen ravinnon merkitys on melko suuri palautumisen kannalta. Nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että oli liikuntasuoritus minkälainen tahansa, tulisi sen jälkeen aina syödä mahdollisimman monipuolisesti. Näin elimistö pystyy aloittamaan palautumisprosessin mahdollisimman tehokkaasti. Monipuolisen ravinnon avulla keho korjaa vaurioituneita lihaksia sekä täydentää tyhjentyneitä energiavarastoja.

 

Varmista riittävä uni!

 

Yksi oleellisimmista asioista palautumisen kannalta on riittävä unen saanti. Riittävä unen saanti palauttaa kehoa tehokkaimmin sekä fyysisestä että henkisestä rasituksesta ja kuormituksesta. Henkilökohtainen unen tarve vaihtelee ja on vaikea määritellä yleistä ohjetta sille, että mikä on yksilötasolla riittävä unen sekä levon tarve. Oleellista on tarkkailla omaa olotilaa aamulla, ja mikäli olotila on useimmiten virkeä, niin silloin todennäköisesti unta saa riittävästi.

 

Hieronta osana palautumista

 

Kehon ja mielen palautumista ja hyvinvoinnin ylläpitämistä voidaan edistää myös hieronnan avulla. Hieronnalla työstetään jännittyneitä ja kireitä lihaksia rennommiksi sekä autetaan niitä palautumaan harjoittelusta. Hieronnan rentouttavalla vaikutuksella on myös apua stressiin, ja hieronta toimiikin yhtenä keinona lisätä kokonaisvaltaista hyvinvointia sekä edistää palautumista arjessa.

 

Asiantuntijana Jyri Eklund, koulutettu hieroja, Rela-hierojat Oy